Vytlačiť

Prečo sa snažiť efektívne prijať objednávku

Ryba smrdí od hlavy a správne zadefinovaná objednávka ušetrí 90% problémov vo výrobe. Samozrejme, že obchodníci majú v prvom rade obchodovať a nie šperkovať objednávky, ale zasa výrobný úsek veľmi zaťažuje, ak prichádzajú objednávky neúplné, nejasné. Je to potom zdrojom mnohých konfliktov medzi úsekom predaja a výroby. Akože zdravý konflikt je fajn, ale vykopaná vojnová sekera a veľmi pejoratívne oslovovanie členov druhej strany nie je zdravé.

Každá firma má svoje zaužívané spôsoby, ako prijíma objednávky. Skúsim vymenovať tie najbežnejšie:

 

Typy objednávok podľa spôsobu určenia ceny:

Určite som na niečo zabudol, ale išlo o to, že tých foriem prijatia a ocenenia je viacero, resp. aj kombinácií.

Pre smart manufacturing je ale práve dôležité ako zvolenú kombináciu čo najviac zefektívniť a ideálne aizovať.

Smart výroba je tá, ktorá dokáže vypumpovať z príslušných zdrojov (ERP, e-shop) potrebné objednávky a spracovať ich do stavu, že je možné ich zaplánovať do výroby.

Základnou podmienkou je, že proces objednania musí byť exaktne definovaný, každý krok, či už je to dizajnovanie produktu alebo cenotvorba musí byť nastavený.

Ak vidíte vo Vašej firme, že objednanie obsahuje prvok, ktorý nie je jasný, napr. že je nutné kontaktovať zákazníka, aby bolo možné doplniť chýbajúce informácie, tak je potrebné sa zamyslieť ako tento proces zjednodušiť. Keď neprídete k hore, tak hora musí prísť ku Vám. VŽDY existuje spôsob, ako objednanie spríjemniť a súčasne aizovať. Niekedy to síce vyžaduje drastickejšie zásahy, napr. vyradenie príliš nevhodných výrobkov a podobne. Ale vždy sa musíte seba spýtať, či je dôležitejšie mat schopnosť škálovať a zjednodušovať, alebo ostať na nieste, stagnovať a nechať sa udupať konkurenciou.

Sú špecifické prípady, kedy je dôležitejšie aby objednávanie bol sám o sebe zážitok (rôzne showroomy a rituály), inak sa nepredá. Alebo je nutný osobný kontakt, aby sa nadviazal vzťah so zákazníkom. Aj toto sú tie magic points a Vaše predajné know-how. Z pohľadu výroby je ale nutné aby to malo štábnu kultúru a vedel to smart manufacturingový systém prevzať a zaradiť do výroby.

A prečo to treba?

Lebo nie je nič lepšie ako keď sa ráno zobudíte, a objednávky sú už utešene zoradené v plánovacej plachte, pretože softvérový robot Vášho smart systému ich prijal, zaradil, objednal materiál a alokoval výrobnú kapacitu.

Cieľom smart výroby je, aby veľa úkonov prevzal softvér, ay, aby veľa úkonov bolo prehodených na samotných zákazníkov. Aby ste sa mohli venovať dôležitejším veciam.